zondag 13 juni 2010

249. Met kracht van argumenten

Dit boek van Arend Soeteman (2010) is een inleiding tot het beoordelen van juridische argumentaties. Tijdens mijn opleiding zijn Aristotelische syllogismen, de cirkels van Euler, premissen, modus ponens, drogredenen, etc. ongetwijfeld ergens aan bod gekomen, maar het was goed hier nu dit studieboekje over te lezen. Aangezien het recht een argumentatief vak is, zou ik me hier verder in moeten verdiepen. Hopelijk helpt dit reeds mijn argumentatievaardigheid, produceer ik op mijn werk vanaf nu nog helderdere teksten en ontmasker ik alle redeneerfouten bij anderen!

P.S.: Bij een lezing over "Argumentatievisualisatie" heb ik gehoord dat er aardig wat softwarepakketten zijn om argumenten te structureren, toetsen en visualiseren: Araucaria, Belvedere, Cohere, Convince Me, Questmap, Rationale. Ik ga er eens eentje proberen op nuttigheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten