woensdag 24 maart 2010

111/1001. Slaughterhouse 5

(Ongepland) Nog een boek over oorlogsherinneringen met noodlot, dood en verderf. So it goes. Auteur Kurt Vonnegut was zelf aanwezig bij het bombardement van Dresden in 1945. Hij overleefde doordat hij schuilde in de zeer diepe koelkelders van het slachthuis waar hij als krijgsgevangene werkte. De hoofdpersoon Billy Pilgrim verspringt in het boek vooruit en terug in de tijd (en af en toe naar de planeet Tralfamadore waar hij wordt tentoongesteld in de dierentuin). Ondanks deze tijdslijn is het boek eenvoudig leesbaar en indrukwekkend.


Vertaalde passage uit het boek:
"Door de jaren heen hebben ze me vaak gevraagd waaraan ik op het ogenblik werkte en dan zei ik altijd dat mijn voornaamste project van het moment een boek was over Dresden. Dat zei ik ook eens tegen de filmer Harrison Starr en die trok zijn wenkbrauwen op en vroeg: 'Is het een anti-oorlogsboek ?'
'Ja,' zei ik. 'Daar komt het wel op neer.'
'Weet je wat ik altijd zeg tegen rnensen die me vertellen dat ze anti-oorlogsboeken schrijven?'
'Nee. Wat zeg je dan, Harrison Starr?'
'Dan zeg ik "Waarom schrijf je niet eens een anti-gletsjersboek"?'
Hij bedoelde natuurlijk dat oorlogen altijd zullen blijven bestaan, dat je ze ongeveer net zo gemakkelijk kan tegenhouden als gletsjers. Dat geloof ik ook."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten