zaterdag 31 mei 2014

557. Het Paleis van de Liefde

Op aanraden van mijn oom Hans dit boek van Jack Vance gelezen (1967, 202 pagina's). Volgens hem schrijft Jack Vance de beste SF van iedereen. Hij voert - aldus mijn oom - de lezer mee naar wonderlijke andere werelden, die realistisch worden gebracht. Door een ongekend onduidelijke omslag kreeg ik helaas niet het eerste, maar het derde deel van de serie De Duivelsprinsen mee. Hierdoor viel ik er iets abrupt in (Hoe komt Gersen aan al zijn geld en waarom wil hij precies wraak nemen?) en de vertaalstijl van dit meulenhoff science fiction-boekje uit 1973 lijkt wat letterlijk en daardoor houterig, maar ik snap de aantrekkingskracht zeker: hoofdrolspeler met zwart randje, goede vreemde planeten, beschreven in geuren en kleuren, niet te diepe menselijke dilemma's. Delen 1 en 2 (en 4 en 5?) ga ik dus graag ook nog lezen, al vind ik Asimov beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten