zaterdag 28 december 2013

159/1001. Contact

Science fiction-boek van Carl Sagan (1985, 444 pagina's). Denkbaar verhaal, tijdloos (totdat er echt contact met buitenaardse wezens is...), geeft inzicht in mens zijn, plaatst dagdagelijkse beslommeringen in perspectief door te tonen hoe miniem de mensheid is op universele schaal en is een beetje bèta. Mijn bezwaar bij sommige eerder dit jaar gelezen SF dat er kunstgrepen met superwezens moeten worden toegepast, is gelukkig niet aan de orde. Als roman is het boek misschien minder geslaagd, de emoties blijven wat gekunsteld en zakelijk. Sommige verhaallijnen lijken ook overbodig, onvoldoende uitgewerkt; meer leuke ideetjes van de schrijver (zoals de ingevroren Hadden die het heelal inzoeft). Al met al toch zonder meer een aanrader. De erg Amerikaanse film is helaas niet zo goed gebleken, door het schrappen van wel relevante noties.


Ik denk overigens dat er leven is buiten de Aarde. Het zou me zelfs niet verbazen als er elders intelligent leven is. Of er ooit contact tussen ons en buitenaardse anderen zal zijn, dat is weer iets heel anders. Ik zou het in elk geval fantastisch vinden als dat zou gebeuren tijdens mijn leven. Het leggen van dat contact zal denk ik vanuit het andere leven moeten komen, niet van de primitieve aardlingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten