zaterdag 19 november 2011

364. How life imitates chess

Garry Kasparov heeft als hoogste rating 2851 bereikt. Dat is ruim 900 punten meer dan mijn hoogste rating ooit. Daarmee is de verhouding tussen hem (als Super Groot Meester) en mij (als oud-clubschaker) even groot als tussen mij en iemand die net de regels van het schaakspel beheerst. Op grond van dit verschil zou hij 100% van de partijen tegen mij winnen: we spelen feitelijk een geheel ander spel, op hetzelfde bord.


In 2005 is Kasparov gestopt als schaakprofessional en heeft hij zich gestort op de Russische politiek, in diverse bewegingen tegen de dictatoriale macht van Poetin en voor meer democratisch bestuur. Daarnaast is hij gaan schrijven. En ik moet zeggen, het is Kasparov in How life imitates chess gelukt een geslaagd boek te schrijven over de lessen die uit schaken en de schaakwereld getrokken kunnen worden voor persoonlijke ontwikkeling en voor het (strategisch) handelen in politiek en zakenleven. Hij is goed weggebleven van goedkope vergelijkingen tussen schaken / schakers en de rest van de wereld en hij weet met goede voorbeelden en aardige quotes over vroegere wereldkampioenen en grootheden uit de politieke geschiedenis de lezer te verrassen en te boeien. Het lezerspubliek is in beginsel trouwens groot omdat geen enkele kennis van de regels van het schaakspel nodig is om zijn verhaal te volgen. Ik denk echter dat toch met name de mensen die zijn opkomst in de jaren 80 en zijn heerschappij in de jaren 90 van de vorige eeuw hebben meegemaakt, dit boek (2007, 275 pagina's) zullen kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten